افزونه Rank Math PRO یک افزونه بهینهسازی موتور جستجو برای وردپرس است که بهینهسازی محتوای خود را با پیشنهادها داخلی بر اساس بهترین روش های پذیرفته شده برای همه آسان می کند. با دانلود Rank Math PRO به راحتی تنظیمات مهم سئو را کانفیگ کنید ، کنترل کنید که صفحات قابل فهرست هستند و چگونه می خواهید وب سایت شما در جستجو با داده های ساختار یافته یا اسکیماها نشان داده شود. یادتون باشه که افزونه رنک مث توصیه همه سئوکاران حرفه ای برای وردپرس است.
افزونه رنک مث پرو قویترین و سبکترین افزونه سئو وردپرس موجود که با یواست رقابت بسیار سنگینی دارد.
افزونه سئو وردپرس رنک مث
Rank Math SEO PRO WordPress Seo Plugin
طی سالیان متمادی Yoast SEO محبوب ترین افزونه برای مدیریت سئوی سایت های وردپرس بوده است و بسیاری از مالکان سایت های وردپرسی از این افزونه برای بهبود سئو سایت خود استفاده می کردند. اما به نظر می رسد کمکم زمان خداحافظی با این افزونه فرا رسیده است زیرا یک افزونه رایگان و قدرتمند دیگر عرضه شده است که ویژگی های نسخه رایگان آن بسیار بیشتر از ویژگی های افزونه Yoast SEO است. در مقاله مقایسه افزونه Rank Math و Yoast SEO می توانید مقایسه کاملی از این دو افزونه را مطالعه کنید.
Mythemeshop یک شرکت معروف طراحی و تهیه قالب و افزونه های وردپرس است که افزونه Rank Math را تولید و عرضه کرده است. این افزونه امکان مدیریت کامل سئوی on-page نوشته ها، برگه ها، محصولات و دیگر طبقهبندی ها و کنترل دقیق برچسب های متا (noindex/nofollow/noarchive) را می دهد.
همچنین افزونه Rank Math با سرچ کنسول گوگل به صورت کامل ادغام شده و اطلاعات ضروری مورد نیاز مانند خطاهایی که گوگل در سایت شما می بیند، رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان و بسیاری موارد دیگر را مستقیماً از پیشخوان وردپرس در اختیار شما قرار می دهد.
افزونه Rank Math رایگان است اما برای دسترسی به تمام ویژگی های آن باید افزونه را با ایجاد یک اکانت رایگان Rank Math، فعال سازی کنید. فعال سازی Rank Math باعث می شود هر نسخه به یک آدرس ایمیل مرتبط شود که این ویژگی در صورت نیاز به پشتیبانی بسیار مفید است. همچنین پیشنهادها کلمه کلیدی و بسیاری ویژگی های دیگر بسیار بهتر عمل خواهد کرد.
برخی ویژگی های افزونه Rank Math سئو وردپرس رنک مث پرو :
- بیش از ۱۵ ماژول داخلی می توانید بر اساس نیاز خود فعال و پیکربندی کنید
- رتبه بندی کلمات کلیدی را اندازه گیری و پیگیری کنید تا بتوانید در موفقیت سئو سایت خود ضربه بزنید
- تجزیه و تحلیل دقیق SEO را برای شناسایی مسائل بر اساس ۳۰ عامل شناخته شده انجام دهید
- واردات آسان با یک کلیک برای انتقال بی وقفه از سایر افزونه های جستجوگرها
- کاملاً سازگار با ویراستاران کلاسیک و وردپرس Gutenberg
- با پشتیبانی از ۲۰+ نوع طرحواره ، قطعه های غنی را به دست آورید
- و کلی قابلیت های ویژه دیگر…
آموزش افزونه رنک مث
افزونه رنک مث (RankMath) یکی از بهترین افزونهها برای سئو وبسایتهای وردپرسی است. شاید از خودتان بپرسید بین افزونهی یواست سئو (Yoast SEO) و رنک مث کدامیک بهتر میتواند به سئو سایت ما کمک کند؟ در جواب به این پرسش باید بگوییم که هر دو پلاگین، خوب هستند و هر دو میتوانند سئو سایت ما را ارتقا دهند و ساختار هردوی آنها تقریباً به یک شکل است با این تفاوت که رنک مث در نسخهی رایگانش امکانات بیشتری نسبت به یواست سئو دارد.
نصب و راه اندازی افزونه رنک مث
در ابتدای کار در وردپرس از بخش افزونهها، روی گزینهی افزودن کلیک میکنیم مانند تصاویر زیر، سپس در بخش سرچ کلمهی RankMath را سرچ میکنیم.

پس از سرچ کلمهی رنک مث، روی گزینهی نصب کلیک میکنیم و پسازآن روی گزینهی فعال نمایید مانند تصویر زیر کلیک میکنیم.

بعد از آن که روی گزینهی فعال نمایید کلیک کردیم، بهطور خودکار وارد صفحهای میشویم که نیاز است تا به اکانت رنک مث متصل شویم البته میتوان روی گزینهی Skip Now هم کلیک کرد، ازآنجاکه ما میخواهیم از نسخهی رایگان رنک مث استفاده کنیم و اگر سایت ما هاست آن داخل ایران باشد بهتر است روی گزینهی Skip Now کلیک کنیم. مانند تصویر زیر

بعد از طی این مرحله وارد صفحهی انتخاب حالت میشویم که دو گزینهی حالت آسان و حالت پیشرفته را دارد. ما حالت پیشرفته را انتخاب میکنیم چون میخواهیم تنظیمات را پیشرفته انجام دهیم و سپس روی گزینهی “بزن بریم” کلیک میکنیم.

سپس با صفحهی زیر مواجه میشویم، در کادری که عبارت “تیم برنامهنویسی کدسازان هست یک” کلیک میکنیم و بسته به نیازمان انتخاب میکنیم که سایت ما، وبلاگ شخصی، انجمن/سایت خبری، نمونه کار شخصی، سایت تجاری کوچک، فروشگاه اینترنتی و … باشد. یعنی مشخص میکنیم که سایت ما چه نوع وبسایتی است. به تصویر زیر دقت کنید تا متوجه مفاهیم بالا شوید.

سپس در بخش “نوع تجارت” نوع تجارت و کسب و کار خودمان را انتخاب میکنیم. که من در اینجا نوع تجارت را organization انتخاب کردم.

در کادر مربوط به “نام شرکت” نام وبسایت خود را وارد میکنیم. در کادر مربوط به “لوگو برای گوگل” لوگوی مورد نظر خود را طبق حداکثر و حداقل اندازهای که مشخص کرده است آپلود میکنیم. در کادر مربوط به “تصویر پیشفرض اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی” یک تصویر آپلود کنید تا اگر پستی منتشر کردید که تصویر شاخص نداشت، این تصویر بهجای تصویر پست شما نمایش داده شود. پس از انجام این مراحل روی گزینهی ذخیره و ادامه را کلیک میکنیم. به تصویر زیر دقت کنید تا مطالب گفتهشده را بهتر درک کنید.

تنظیمات نقشه سایت در رنک مث
در تنظیمات افزونه رنک مث قسمت sitemap یا همان نقشه سایت را فعال میکنیم و سپس روی گزینهی ذخیره و ادامه میزنیم. تصویر زیر نمایی از صفحهی سایت مپ در رنک مث را نشان میدهد.

بعد از گذراندن این مرحله وارد صفحهی قسمت ترفندهای سئو میشویم. به تصویر مربوط به این صفحه نگاه کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید تیک عبارت “نمایه نکردن دسته و برچسب خالی” را حتما فعال کنید، زیرا صفحاتی که خالی باشند و محتوایی ارائه ندهند، نیازی به ثبت شدن در گوگل ندارند، تا زمانی که یک نوشته و یا محتوا به صفحه اضافه شود، پسازآن که محتوا در صفحه نوشته شود بهطور خودکار آن صفحه ایندکس میشود.
پیشنهاد میکنیم تیک مربوط به عبارت “Nofollow کردن پیوندهای خارجی” را فعال کنید و اگر احیانا خواستید به یک سایت معتبر، لینک بدهید مثل ویکیپدیا، گوگل یا رپورتاژآگهی آنگاه بهصورت دستی میتوانید follow کنید.
تیک مربوط به عبارت “پیوندهای خارجی جدید را در پنجره جدید بازکنید” را حتما فعال کنید، برای اینکه لینکهای خارجی که به سایتهای دیگر داده میشود، در تب جدید باز شود این کار باعث میشود که نرخ پرش سایت شما کاهش پیدا کند.
فرض کنید شما از سایت خود به سایت دیگر لینک دادید، اگر کاربر زمانی که روی لینک کلیک کند و آن لینک در همان صفحه سایت شما باز شود، ارتباط کاربر با سایت شما قطع میشود، اما اگر لینک در تب جدید باز شود ارتباط کاربر با سایت شما قطع نمیشود. بنابراین حتما این گزینه را در افزونه رنک مث فعال کنید و سپس روی گزینهی ذخیره و ادامه کلیک کنید.
سپس وارد صفحهی جدیدی میشویم و گزینهی بهروزرسانی خودکار را فعال میکنیم بعدازآن روی گزینهی راهاندازی تنظیمات پیشرفته کلیک میکنیم. مانند تصویر زیر

مدیریت دسترسی در RankMath
قسمت اول مدیریت دسترسی است که به ما این امکان را میدهد که کدامیک از نقشهای کاربری به کدام بخش از تنظیمات سئو ما دسترسی داشته باشد، بهعنوانمثال اگر سایتی دارید که چند نفر بهعنوان نویسنده در سایت شما کار میکنند، میتوانید مدیریت دسترسی را فعال کنید و برای نویسندهها تعیین کنید که کدامیک از آنها به کدام بخش دسترسی دارد و به کدام بخش دسترسی ندارد.
اگر به این امکان نیاز داشتید میتوانید آن را فعال کنید. در زیر نمایی از این صفحه را میبینید.

مانیتور خطاهای ۴۰۴
توصیه میشود حتما مانیتور ۴۰۴ را فعال کنید زیرا اگر یک خطای ۴۰۴ در سایت شما ایجاد شد، رنک مث این خطای ایجاد شده را به شما اطلاع میدهد و شما میتوانید مشکل آن را برطرف کنید.
تغییر مسیرها هم یکی از مهمترین بخشهای سایت ما است که باید فعال شود. بهطورکلی اگر یک مسیر در سایت شما تغییر کرد و کاربر به همان مسیر قبلی برود با خطای ۴۰۴ مواجه میشود برای اینکه این خطای ۴۰۴ را نداشته باشیم بهتر است url را به url جدید که تغییر کرده انتقال دهید و ریدایرکت کنید.
تصویر زیر نمایی از این صفحه در افزونه رنک مث را نشان میدهد.

پس از فعالسازی این بخش روی گزینهی ذخیره و ادامه کلیک کنید.
نشانهگذاری Schema در تنظیمات افزونه رنک مث
اسکیما برای نمایش بهتر سایت شما در نتایج گوگل استفاده میشود. مثلا میخواهیم به گوگل بگوییم که این محصول رازمانی که در نتایج جستجو نشان میدهی قیمت آن راهم کنارش قرار بده، برای ساده شدن فهم این موضوع به این مثال توجه کنید مثلا من در نوار آدرس سرچ میکنم by iphon 12 pro max سپس با نتایج زیر روبهرو میشوم، مثلا همانطور که در تصویر پایین میبینید در سایت آمازون قیمت، تخفیف دادهشده، اینکه چند نفر از محصول بازدید کردند را به ما نشان میدهد، به همهی اینها درنهایت اسکیما یا دادههای ساختاریافته میگوییم.

اسکیما ( Schema ) یک مدل از دادههای ساختار یافته (Structured Data) است که به ما کمک میکند سایتمان را در نتایج گوگل بهتر نشان دهیم.

در تصویر بالا محیط تنظیمات اسکیما را در افزونه رنک مث نشان میدهد. تیک کادر مربوط به نوع طرحواره را فعال میکنیم.
نوع طرحواره برای نوشتهها
در این قسمت نوع طرحواره برای نوشتههای هرکدام مربوط به سایت ما است را انتخاب میکنیم مثلا اگر سایت شما مربوط به آگهی استخدام است بهتر است نوع طرحواره را روی آگهی استخدام بگذارید، پس بسته به نیازتان این کار را انجام دهید. به تصویر زیر دقت کنید تا متوجه شوید توضیحات بالا شوید.

نوع مقاله
- نوع مقاله را میتوان بسته به نیازتان مقالهی خبری، نوشتهی بلاگ یا مقاله انتخاب کنید.
- مقالهی خبری یک خبر جدید دربارهی یک محصول، یک سازمان، یک موضوع خاص در سیاست، اقتصاد و…است.
- نوشتهی بلاگ، روز نوشته است و ممکن است خیلی کوتاه، خلاصه و مفید باشد.
- اما مقاله یک موضوعیت خاص دارد و در مورد موضوع خاصی خیلی تخصصی نوشته میشود.
- بهتر است نوع مقاله را گزینهی مقاله انتخاب کنیم.
نوع طرحواره برای برگهها
در این قسمت هم میتوانیم نوع برگهها را که برای چه چیزی استفاده میکنیم مثلا مقاله، کتاب، آگهی استخدام، رویداد و … انتخاب کنیم اما توصیه میکنیم این گزینه را روی هیچکدام بگذاریم تا برگههایمان جزو اسکیما حساب نشود.
به تصویر زیر توجه کنید تا مفهوم توضیحات بالا را بهتر درک کنید.

نوع طرحواره برای صفحات فرود
از این قسمت برای پست تایپهای مختلف سایتتان میتوانید طرحواره را انتخاب کنید. پست تایپ نوع پست جدیدی است که در سایتمان اضافه میکنیم مثلا وقتی ووکامرس را نصب میکنیم، محصولات ووکامرس یک نوع پست تایپ است. ممکن است سایت شما دهها پست تایپ مختلف داشته باشد که باید مشخص کنیم هرکدام مربوط با چی هستند و باید اسکیمای آنها چه باشد، مثلا برای محصولات ووکامرس باید گزینهی محصول را انتخاب کنیم.
نوع طرحواره برای محصولات
در قسمت نوع طرحواره برای محصولات گزینهی محصول را انتخاب میکنیم و سپس روی گزینهی ذخیره و ادامه میزنیم.
فعالسازی امکانات افزونه رنک مث
در مرحلهی بعد سراغ ماژولهای رنک مث میرویم، رنک مث ماژولهای زیادی دارد که در اینجا توضیح میدهیم کدامیک را فعال و کدامیک را بهتر است غیرفعال کنیم. تصاویر زیر ماژولها را نشان میدهد.

دربارهی مانیتور ۴۰۴ قبلا در این مقاله توضیح دادیم بنابراین تیک آن را فعال میکنیم.
ACF یک پلاگین وردپرس است که اگر آن را در سایتمان نصب کنیم این امکان را به ما میدهد که زمینههای دلخواه سفارشی به پستهای سایتمان اضافه کنیم. اگر این پلاگین را در سایتتان فعال کردید بهتر است در این ماژول هم آن را فعال کنید تا آن فیلدها را برای شما تجزیهوتحلیل کند.
AMP یک پلاگین وردپرس است که برای ساخت صفحات AMP در وبسایت به شما کمک میکند. اگر آن را در سایتتان نصب کردید بهتر است این گزینه را فعال کنید تا افزونه رنک مث اطلاعات مربوط به AMP سایتتان را هم به گوگل اعلام کند.
آنالیز رنک مث را به سرچ کنسول متصل میکند، به نظر من نیازی نیست و میتوانیم این گزینه را غیرفعال کنیم و خودمان مستقیما بریم گوگل سرچ کنسول تنظیمات مربوط به آن را انجام دهیم.


bbPress پلاگینی است برای ساخت انجمن روی وردپرس که اگر آن را در سایتتان نصب دارید بهتر است این گزینه را فعال کنید، در غیر این صورت غیرفعال باشد. بادیپرس پلاگینی است برای اضافه کردن قابلیت شبکهی اجتماعی در وردپرس، اگر بادی پرس را در سایتتان نصب دارید باید این گزینه را فعال کنید.
سئو تصویر اگر این گزینه را فعال کنید گزینههایی برای سئو کردن تصویر به وبسایت ما اضافه میشود، روی تنظیمات آن کلیک کنید و خیلی ساده کافی است دو گزینهی افزودن ویژگیهای ALT از دست رفته و افزودن ویژگیهای TITLE ازدسترفته را فعال کنید سپس روی گزینهی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
به تصویر زیر دقت کنید تا توضیحات بالا را بهتر درک کنید.

نمایهسازی فوری اگه این گزینه را فعال کنیم، میتوانیم از موتور جستوجوی بینگ (Bing) یک API بگیریم و آن را در اینجا وارد کنیم. سپس هر زمان در نمایهسازی فوری پست جدیدی منتشر کنیم سریعا به بینگ درخواست میدهد که این پست را ثبت کن، اما ازآنجاکه Bing در ایران چندان استفاده نمیشود، میتوانیم این گزینه را فعال نکنیم اما فعال کردن این گزینه هم خالی از لطف نیست بنابراین فعال یا غیرفعال کردن این گزینه به انتخاب خودتان است.
شمارنده پیوند، تعداد لینکهای ورودی و خروجی سایت ما را بررسی میکند تا بدانیم چقدر لینک ورودی و خروجی داریم.
سئو محلی و گراف دانش را اگر فعال کنیم، سئوی محلی سایت ما را فعال میکند. قبلتر در مورد تغییر مسیرها و طرحواره (دادههای ساختاریافته) و مدیریت دسترسی و Sitemap صحبت کردیم.

آنالیز سئو مربوط میشود به تجزیهوتحلیل سئو، که یکی از مهمترین کارهایی است که رنک مث انجام میدهد.بااستفادهاز این گزینه زمانی که دارید یک پست جدید را در سایتتان منتشر میکنید کافی است یک کلمهی کلیدی به افزونه رنک مث بدهید و رنک مث، از صفر تا صد به شما امتیاز میدهد، هر چه امتیاز شما بیشتر باشد شانس شما در بهدست آوردن رتبه بالا صفحه اول گوگل بیشتر میشود.
گوگل وب استوری یک امکانی مانند استوریهای اینستاگرام است که اگر در وبسایت خود گوگل وب استوری را نصب کردید این گزینه را فعال کنید.
ووکامرس امکان سئو کردن ووکامرس را برای شما فراهم میکند پس اگر در سایت خود ووکامرس دارید حتما ووکامرس رو فعال کنید، در غیر این صورت نیازی به فعال کردن آن نیست.
آموزش تنظیمات افزونه رنک مث
ما تا اینجای مقاله تنظیمات مختلف رنک مث را انجام دادیم اما یکسری تنظیمات دیگر هم است که بهتر است آنها را هم انجام دهیم و یک مرور کلی روی تنظیمات داشته باشیم. برای تنظیمات افزونه رنک مث، قسمت پیوندها به شکل زیر است که گزینههای آن را یکبهیک توضیح میدهیم.

قسمت حذف پایه دسته اگر آن را فعال کنیم category را از لیست دستهبندیها حذف میکند، مثلا در سایت میهن وردپرس شما اگر وارد یک دستهبندی شوید، مثلا قالبها میبینید که اینجا category را نداریم. به تصویر زیر دقت کنید تا بتوانید مفهوم بالا را درک کنید.
تغییر مسیر پیوستها اگر آدرس یک فایل رسانهای در سایت شما باز شد، تغییر مسیر پیوستها آدرس این رسانه را در وبسایت شمارا نشان میدهد. بهمنظور سادهتر اگر آدرس رسانه را سرچ کنیم فقط همان رسانه را به ما نشان میدهد.

در تصویر بالا که مربوط به تنظیمات پیوند است، قسمت دامنههای NoFollow میتوانید، دامنههایی که میخواهید NoFollow باشند را وارد میکنیم. در قسمت دامنههای مستثنی شده از NoFollow میتوانیم سایتهایی مثل google.com, yahoo.com, wikipedia.org را وارد کنید. قسمت پیوندهای خارجی را در پنجره جدید بازکنید را حتما فعال کنید چون فعال شدن این قسمت باعث میشود تا نرخ پرش (bounce rate) سایت کاهش پیدا کند. پسازآن روی ذخیره تغییرات کلیک میکنیم.
تنظیمات مسیر راهنما در افزونه رنک مث

طبق تصویر بالا ابتدا مسیر راهنما را انتخاب میکنیم و سپس گزینهی فعالسازی عملکرد مسیر راهنما را فعال میکنیم. و اگر کدی که در داخل کادر سبزرنگ مشخصشده را در هر جا از قالب وبسایت بگذاریم، یک مسیر راهنما یا موقعیت فعلی را به کاربر سایتتان نشان میدهد.
ویرایش robots.txt

در این قسمت نیاز به هیچ تنظیم خاصی نیاز نیست انجام بدهیم، در این بخش بهصورت خودکار رنک مث ویرایش robots.txt را انجام میدهد.
دیگر موارد

در قسمت دیگر موارد، یکسری تنظیمات داریم مثل نمایش امتیاز سئو به بازدیدکنندگان، اگر این گزینه را فعال کنیم رنک مث امتیاز سئو را به افرادی که در سایت ما پست را میبینند نمایش میدهد. حتی این امکان را داریم که مشخص کنیم در کجای سایت نمایش داده شود.
تنظیمات سئو ووکامرس در رنک مث


ووکامرس یکسری تنظیمات دارد که مثلا در قسمت “برند” آن میتوانید مشخص کنید که کدامیک از طبقهبندیهای محصولتان، برند محصول هستند، این گزینه را برای نمایش در نتایج گوگل استفاده میکنیم.
برای استفاده از این قابلیت در افزونه یوست سئو باید ۶۹ دلار ناقابل پرداخت کنید. این قابلیت در رنک مث کاملا رایگان هست.
تغییر مسیرها

در این قسمت اگر گزینهی “اشکالزدایی تغییر مسیرها” این گزینه را فعال کنیم، با جزئیات بیشتری، تغییر مسیرها را به ما نشان میدهد و ما بهعنوان یک مدیر میتوانیم راحتتر متوجه شویم که تغییر مسیر بر چه اساسی اتفاق افتاده است. که پیشنهاد میکنم این گزینه را تا زمانی که به مشکل نخوردهاید فعال نکنید.
گزینهی دیگری که در اینجا وجود دارد “تغییر مسیر خودکار نوشته” است، که اگر این گزینه را فعال کنید هر زمانی که url یا نامک یک نوشته را تغییر دهیم به صورت خودکار از این آدرس به آدرس جدید یک ریدایرکت میسازد. پیشنهاد میکنم این گزینه را حتما فعال کنید و سپس ذخیره تغییرات را بزنید.
بخش عنوانها و متاها

وارد بخش عنوانها و متاها میشویم، میتوانیم برای هر پست تایپ یا هرکدام از صفحات سایتمان مشخص کنیم که پست تایپ این صفحه noindex باشد یا نه؟ یا nofollow باشد یا نه!! بهعنوانمثال من صفحات فرودم را نمیخواهم در نتایج گوگل بالا بیایید. درنتیجه باید طبق تصویر زیر وارد این صفحه شویم و برای انواع پستها، صفحات فرود را مشخص کنیم. در اینجا است که متا رباتهای آن را میخواهم مدیریت کنم و بزارم روی noindex، nofollow .

نکته مهم
در بخش نویسندگان، بایگانی نویسندگان را غیرفعال کنید و در بخش صفحات دیگر ، بایگانی تاریخ را غیرفعال کنید و سپس ذخیرهی تغییرات را بزنید.


آمارها و ابزارها
آمارها و ابزارها هم یکسری وضعیت را به ما نشان میدهند که میتوانیم از طریق تنظیماتش خروجی بگیریم، به نسخههای قبلی برگردیم و یا اینکه عضوی بشویم از تست کنندگان نسخهی بتای افزونه رنک مث که پیشنهاد میکنم این گزینه را فعال نکنید. در قسمت راهنمایی و پشتیبانی هم اگر ابهام یا سوالی داشته باشیم به ما کمک میکند تا مشکل را برطرف کنیم.
منبع آموزش : میهن وردپرس
هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.